Η αντίστροφη μέτρηση για το Διεθνές Φεστιβάλ Χορού της Καλαμάτας έχει αρχίσει (18 έως 27 Ιουλίου). Και το Υπουργείο Πολιτισμού ακόμα δεν έχει αποφασίσει αν και πότε θα δώσει τα λεφτά που του χρωστάει σύμφωνα με την προγραμματική σύμβαση που έχει υπογράψει (480.000 ευρώ).
Αυτή τη στιγμή το φεστιβάλ, προϋπολογισμού περίπου 800.000 ευρώ (χωρίς μισθοδοσίες), στηρίζεται στα 480.000 ευρώ που έχει δώσει ο Δήμος Καλαμάτας και φυσικά σε χορηγίες. Επειδή όμως την κύρια ευθύνη έχει το Υπουργείο Πολιτισμού , ελπίζουμε να πάρει άμεσα μια απόφαση και να ανασάνουν επιτέλους το φεστιβάλ και η καλλιτεχνική του διευθύντρια Βίκυ Μαραγκοπούλου από τα οικονομικά βάρη που κουβαλάει κάθε φορά.
Μπορεί η πολιτική του Υπουργείο Πολιτισμού να είναι άστατη, ωστόσο σταθερή παραμένει η υψηλού επιπέδου ποιότητα του διεθνούς θεσμού. Με φιλοσοφία την ανάδειξη της διεθνούς δημιουργίας, το φετινό φεστιβάλ, που έχει συγκεντρώσει δέκα δημιουργούς σε δεκαέξι παραστάσεις, έχει ένα επιπλέον χαρακτηριστικό: πολλές ομάδες συνεργάζονται με χορογράφους από άλλες χώρες ή το αντίστροφο. Αναλυτικά:
1. Το φεστιβάλ ανοίγει το «τρομερό παιδί» του βρετανικού χορού, ο ισραηλινής καταγωγής Χόφες Σέκτερ, με δύο χορογραφίες: το «Uprising», ένα παιχνίδι ανάμεσα στη δύναμη και την εσωτερικότητα, και το τελετουργικό ταξίδι στα βάθη του ασυνείδητου «In your rooms» (18/7, Γυμναστήριο Πολυκλαδικού Λυκείου). Την ίδια μέρα, ο Νοτιοαφρικανός Γκρέγκορι Μακόμα, ο οποίος ξεκίνησε από τα γκέτο του Σοβέτο και κατέκτησε τις πιο σημαντικές σκηνές του κόσμου, θα παρουσιάσει το σόλο «Beautiful me» (18/7, Αμφιθέατρο Κάστρου) για την ομορφιά που κρύβεται μέσα στον άνθρωπο, με ζωντανή μουσική από τέσσερις Αφρικανούς δεξιοτέχνες. Εχουν συμβάλει και άλλοι τρεις χορογράφοι, ανάμεσά τους ο Ακραμ Καν. Αλλωστε στη δική του παράσταση «Παραλλαγή», είχαμε πρωτοδεί τον Μακόμα στο Μέγαρο Μουσικής.
2. Μια χορογραφία του λόγου, με τον παράξενο τίτλο, «Until the moment when God is destroyed by the extreme exercise of beauty», θα δούμε από την Πορτογαλίδα Βέρα Μαντέρο (19/7, Γυμναστήριο Πολυκλαδικού Λυκείου).
3. «Both Sitting Duet» βάφτισαν τη σχεδόν σιωπηλή συνομιλία τους ο Τζόναθαν Μπάροους, από τους πιο σημαντικούς Βρετανούς χορογράφους, και ο μουσικός Ματέο Φάργκιον (20/7, Αμφιθέατρο Κάστρου).
4. Η Αποστολία Παπαδαμάκη και η ομάδα της «Quasi Stellar» θα δώσουν το παρών με την τελευταία τους δουλειά, «Electric girl», έναν διάλογο ανάμεσα σε μια χορεύτρια (Χαρά Κώτσαλη) και έναν μουσικό (Μπλέιν Ρένινγκερ).
5. Παλιοί γνώριμοι του φεστιβάλ, οι Νοτιοαφρικανοί «Βία Κάτλχονγκ», συμπράττουν με τον Γάλλο Κριστιάν Ριζό και την αιχμηρή και βαθιά πολιτικοποιημένη Νοτιοαφρικανή Ρόμπιν Ορλιν στο «Imbizo e Mazweni», που βασίζεται στο χορό διαμαρτυρίας κατά του απαρτχάιντ «παντσουλά». Αποτελείται από δύο ξεχωριστές χορογραφίες, τις «toutes sortes de deserts» του Ριζό και «Still life with homeless heaven and urban wounds...(even bananas have bones)» (20/7, Αμφιθέατρο Κάστρου).
6. Ο Γερμανός χιπχόπερ Νιλς «Στορμ» Ρομπίτσκι χορογραφεί τους Βραζιλιάνους μπρεϊκντάνσερ «Ντισίπουλος ντο Ρίτμο», σε μια δυναμική και αστεία περιήγηση στην πόλη και το χρόνο, όπου τα βίντεο συνομιλούν με τα δρώμενα επί σκηνής, βαφτισμένη «Geometronomics» (24/7, Αμφιθέατρο Κάστρου).
7. Ο Καταλανός Πέρε Φάουρα είναι ο πυρήνας ενός τρίπτυχου πρότζεκτ, αποτέλεσμα συνεργασίας καλλιτεχνών και θεωρητικών του χορού που ζουν στην Ολλανδία. Στο πρώτο μέρος ο Φάουρα, με πρωτοβουλία του φεστιβάλ, ξαναδουλεύει με Ελληνίδες χορεύτριες το τρίο «StripteaSeS», μια εσωτερική διαδικασία απογύμνωσης (26/7, Δημοτικό Πνευματικό Κέντρο). Ο ίδιος θα χορέψει το βραβευμένο σόλο «This is the picture of a person Ι don't know» (27/7, Γυμναστήριο Πολυκλαδικού Λυκείου).
8. Το φεστιβάλ κλείνουν οι διάσημοι Ιάπωνες «Σάνκαϊ Τζούκου», με την παράσταση μπούτο «Utsushi», απόσταγμα της τριαντάχρονης χορογραφικής δουλειάς του ιδρυτή τους, Ούσιο Αμαγκάτσου (27/7, Αμφιθέατρο Κάστρου).
Τα φετινά σεμινάρια (17-27 Ιουλίου) θα καθοδηγήσει ο Βάσκος Ινιάκι Ασπιλάγκα, ο οποίος συνδέεται σχεδόν πάντα με τις παραστάσεις του Βιμ Βαντεκεΐμπους. Δεν θα λείψουν εκδηλώσεις σε άλλα μέρη της πόλης, όπως στην παραλία ή σε πλατείες.