Παράδεισος στη Δύση και άλλες προτεινόμενες ταινίες

paradeisos-sti-dysi-kai-alles-proteinomenes-tainies

Εβδομάδα με δυνατά χαρτιά για κάθε επιλογή αυτή που ξεκινά κινηματογραφικά σήμερα, με τη νέα ταινία του Κώστα Γαβρά, την πρώτη που γυρίστηκε και στην Eλλάδα, να κλέβει την παράσταση, τον Τομ Κρουζ να μαζεύει πιθανότατα τα περισσότερα εισιτήρια ακόμη κι αν υποδύεται έναν Ναζί, και τη γλυκύτατη «μαζορέτα» του εμπορικού σινεμά Αν Χάθαγουεϊ να εξηγεί εμπράκτως στην οθόνη πώς ξαφνικά φέτος βρέθηκε υποψήφια για το Όσκαρ Πρώτου γυναικείου ρόλου. 

Παράδεισος στη Δύση

Ο Κώστας Γαβράς είναι ήδη 76 χρονών, αλλά αυτό είναι κάτι που δεν πρόκειται να αντιληφθείτε βλέποντας την καινούργια του ταινία. Ο σκηνοθέτης του «Ζ», του «Αγνοούμενου», του «Τσεκουριού» κατορθώνει μετά από σαράντα χρόνια καριέρας να ελαφροπατά στην πιο φρέσκια μεριά ενός σημερινού κινηματογράφου, δίχως ούτε στιγμή να προδίδει τις αρχές του ανθρωπιστικού, μαχητικού του σινεμά. Μόνο που εδώ, ακόμη κι αν κάνει ένα φιλμ με ήρωα έναν απέλπιδα μετανάστη, έναν ταξιδιώτη προς μια ουτοπική Εδέμ, δεν πέφτει ούτε λεπτό στην παγίδα του διδακτισμού, του δράματος, της καταγγελίας, των βαρύγδουπων κατηγορώ. Αντίθετα, εμποτίζει με χιούμορ και ελαφράδα την ιστορία και τους ήρωές του, δίχως ούτε στιγμή να ευτελίζει το ταξίδι, τις δοκιμασίες, την πραγματικότητα που βιώνουν. 


Ακούγεται παράδοξο, όμως η ταινία του Γαβρά είναι μια σχεδόν κωμωδία για τη μετανάστευση ή αν προτιμάτε ένα δράμα όπου το χιούμορ δίνει τον ρυθμό. Ήρωάς της είναι ο Ηλίας, ένας άντρας με όνομα που θα μπορούσε να προέρχεται από μια οποιαδήποτε χώρα της Ανατολικής Μεσογείου και μια γλώσσα που δεν υφίσταται πουθενά. Το φιλμ του στερεί κάθε εθνικό χαρακτηριστικό για να του προσδώσει παγκόσμια αλήθεια. Το ταξίδι του ξεκινά σε ένα καράβι ανοιχτά των ελληνικών ακτών και συνεχίζεται από τα ελληνικά παράλια προς το φωτεινό Παρίσι, αλλά θα μπορούσε να ακολουθεί οποιαδήποτε διαδρομή από την Ανατολή προς τη Δύση κι όσα αυτή αντιπροσωπεύει. 

Στην πορεία ο Ηλίας θα συναντήσει μια σειρά εμπόδια, εκπλήξεις, δυσκολίες και μερικά χέρια πρόθυμα να βοηθήσουν, αλλά ο ίδιος θα παραμείνει σχεδόν πάντα βουβός πρωταγωνιστής, αλλά κυρίως καθρέφτης μας. Ο ήρωας του Γαβρά δεν είναι στην πραγματικότητα παρά το πρόσχημα για να εξετάσει ο σκηνοθέτης όχι το δικό του ταξίδι ή τη δική του φύση, αλλά να τον τοποθετήσει εμπρός μας και να μας βοηθήσει να μετρήσουμε μέσω αυτού τις δικές μας αντοχές απέναντί του. Η διαδρομή του θα γίνει η ευκαιρία για να ακτινογραφήσει το φιλμ συμπεριφορές και νοοτροπίες, να χαρτογραφήσει τον «χάρτη ανεκτικότητας» της σύγχρονης Ευρώπης και να αφήσει τον καθένα από εμάς να κάνει τις δικές του αναλογίες και μεταφορές, με όχημα μια ιστορία που μπορεί να χωρέσει εντός της χιλιάδες διαφορετικά παραδείγματα. 

Επιδεικνύοντας για μια ακόμη φορά εξαιρετικά κοινωνικά αντανακλαστικά και παρά το ότι το θέμα του μοιάζει να αποτελεί κοινό τόπο σε έναν μεγάλο αριθμό ταινιών του ευρωπαϊκού σινεμά, ο «Παράδεισος στη Δύση» βρίσκει έναν καινούργιο ενδιαφέροντα τρόπο να μιλήσει για πράγματα γνώριμα. Μπορεί να μην αποφεύγει ολοκληρωτικά κάποιες αμήχανες ή προφανείς στιγμές, όμως οι αρετές του, η φρεσκάδα, οι διεισδυτικότητα της ματιάς του σε συνδυασμό με τη σβέλτη και νεανική φόρμα του συνθέτουν ένα φιλμ άρτιο και αποτελεσματικό.

  • Σκηνοθεσία: Κώστας Γαβράς. 
  • Πρωταγωνιστούν: Ρικάρντο Σκαρμάτσιο, Ούλριχ Τουκούρ, Τζούλιαν Κόλερ, Ανί Ντιπερί, Ιεροκλής Μιχαηλίδης, Άννυ Λούλου. 
  • Χώρα: Γαλλία, Ελλάδα, Ιταλία. Διάρκεια: 111 λεπτά.

Επιχείρηση Βαλκυρία

Βασισμένο σε αληθινά γεγονότα γύρω από την προσπάθεια μιας ομάδας υψηλόβαθμων στρατιωτικών να δολοφονήσουν τον Χίτλερ τον Ιούλιο του 1944, η «Βαλκυρία» του Μπράιαν Σίνγκερ είναι ένα ιστορικό θρίλερ που πρέπει πρώτα απ’ όλα να υπερνικήσει το γεγονός ότι οι θεατές του γνωρίζουν την έκβαση της ιστορίας. Ο Χίτλερ προφανώς δεν σκοτώθηκε από τους «συνωμότες», όμως αυτό δεν σημαίνει ότι η ταινία δεν τα καταφέρνει στην αρένα της αγωνίας. Στην πραγματικότητα ο Σίνγκερ πετυχαίνει να δημιουργήσει μια αρκούντως τεταμένη ατμόσφαιρα σε ολόκληρη τη διάρκεια του φιλμ, έστω κι αν το ιστορικό θρίλερ του δεν γίνεται σχεδόν ποτέ όσο αγωνιώδες νιώθεις ότι θα μπορούσε να είναι. 

Πάντως κυλά δίχως σκαμπανεβάσματα, έστω κι αν ο κεντρικός του ήρωας, ο στρατηγός Κλάους φον Στάουφενμπεργκ, δεν αποκτά ποτέ το βάθος και την πολυπλοκότητα ενός αληθινά κινηματογραφικού χαρακτήρα. Αριστοκράτης και πατριώτης, ήρωας του πολέμου στη Βόρεια Αφρική, ο Φον Στάουφενμπεργκ ήταν ένας από τους πολλούς υψηλόβαθμους στρατιωτικούς των Ναζί που αργά η γρήγορα αντιλήφθηκαν ότι ο Χίτλερ ήταν επικίνδυνος ηγέτης. Το σενάριο του φιλμ όμως στην προσπάθειά του να τον τοποθετήσει στη θέση του ήρωα, μοιάζει να κοιτάζει ελάχιστα πιο βαθιά από την επιφάνεια και να ενδιαφέρεται μόνο για εκείνα τα χαρακτηριστικά που θα τον κάνουν ελκυστικό και πρόσφορο για ταύτιση από ένα σύγχρονο κοινό. 

Η ερμηνεία του Τομ Κρουζ δεν βοηθά, καθώς τον υποδύεται σαν τον ηθικά ατσαλάκωτο, στιβαρό και αποφασισμένο πέραν πάσης αμφιβολίας πρωταγωνιστή μιας οποιασδήποτε αμερικανικής περιπέτειας, έστω κι αν ο στόχος του φιλμ μοιάζει να είναι πρωταρχικά το κοινό που αρέσκεται σε αυτές. Σε κάθε περίπτωση όμως το θέαμα είναι χορταστικό, η αναπαράσταση της εποχής εξαιρετική και η ιστορία αρκούντως ενδιαφέρουσα για να κρατήσει τα βλέμματα στην οθόνη ως το τέλος κι ας ξέρεις εκ των προτέρων την κατάληξή της.

  • Σκηνοθεσία: Μπράιαν Σίνγκερ. 
  • Πρωταγωνιστούν: Τομ Κρουζ, Κένεθ Μπράνα, Μπιλ Νάι, Τομ Γουίλκινσον, Καρίς βαν Χάουτεν, Τόμας Κρέτσμαν, Τέρενς Σταμπ.
  • Χώρα: ΗΠΑ, Γερμανία. Διάρκεια: 120 λεπτά

Η Ρέιτσελ παντρεύεται

Τρυφερό και σκληρό μαζί, γοητευτικό και εκνευριστικό συνάμα, το καινούργιο φιλμ του Τζόναθαν Ντέμι συγκεντρώνει τόσες αρετές όσα και ελαττώματα, σε ένα «πακέτο» που ακόμη κι αν γεννά αντιρρήσεις κατορθώνει μέχρι το τέλος να παραμένει γοητευτικό. Η απροσποίητη ενέργειά του, τα γεμάτα κόσμο, κίνηση, μουσική και δράμα πλάνα του μοιάζουν να είναι το βασικό ατού του, τα συστατικά που συνθέτουν ένα ζωντανό κολάζ χαρακτήρων, καταστάσεων και ιδεών. Από την άλλη, το υπερβολικό δράμα, οι γνώριμες συναισθηματικές εκρήξεις, το σχεδόν προδιαγεγραμμένο χάπι εντ αποδυναμώνουν τον αντίκτυπό του. Είναι όμως οι ερμηνείες της Ρόζμαρι Ντε Βιτ στον ρόλο της Ρέιτσελ που ετοιμάζεται να παντρευτεί και κυρίως της Αν Χάθαγουεϊ, η οποία υποδύεται την αδελφή της Κιμ που επιστρέφει από μια ακόμη κλινική αποτοξίνωσης για να τινάξει τις ετοιμασίες του μυστηρίου στον αέρα, που δίνουν στο φιλμ τον λόγο της ύπαρξής του. 

Οι δυο τους, όπως και το υπόλοιπο καστ, αφήνουν στην άκρη υποκριτικές ευκολίες για να αγγίξουν συναισθηματικές χορδές που μοιάζουν αληθινές, τις οποίες η κάμερα σχεδόν κρυφοκοιτάζει. Όμως, όπως σε κάθε γάμο έτσι και σε αυτόν υπάρχουν στιγμές που δεν μπορείς παρά να νιώσεις κούραση ή βαρεμάρα, ειδικά από την επιμονή του Ντέμι να αφήνει την κάμερά του να καταγράφει υπερβολικά πολλές στιγμές μουσικής και χορών που είναι βαρετές. Η ενέργεια της σκηνοθεσίας του είναι αναμφίβολα αξιοθαύμαστη, ωστόσο ένα πιο σφιχτό μοντάζ θα βοηθούσε τον αλτμανικό χαρακτήρα της ταινίας να δέσει σε κάτι πιο δυναμικό και πετυχημένο και πιθανότατα να κάνει την ιστορία του φιλμ λιγότερο προφανή και γνώριμη.

  • Σκηνοθεσία: Τζόναθαν Ντέμι. 
  • Πρωταγωνιστούν: Αν Χάθαγουεϊ, Ρόζμαρι Ντε Βιτ, Μπιλ Ίρβιν, Ντέμπρα Γουίνγκερ, Τούντε Αντεμπίμπε, Μάθερ Ζίκελ.
  • Χώρα: ΗΠΑ. Διάρκεια: 111 λεπττά.

Απλώς δεν σε γουστάρει

Βασισμένο στο δημοφιλές μπεστ σέλερ των σεναριογράφων του «Sex and the City» Γκρεγκ Μπέρεντ και Λιζ Τουτσίλο, το «Απλώς δεν σε γουστάρει» μας μεταφέρει στη Βαλτιμόρη όπου μια ομάδα εικοσάρηδων και τριαντάρηδων διερευνούν τη «φύση» των σχέσεων. Από τα αβαθή νερά του πρώτου ραντεβού μέχρι τα βαθιά θολά νερά του έγγαμου βίου αναζητούν τρόπους για να ερμηνεύσουν τις αντιδράσεις του αντίθετου φύλου, ελπίζοντας να αποτελέσουν την εξαίρεση στον κανόνα.

  • Σκηνοθεσία: Κεν Κουάπις. 
  • Πρωταγωνιστούν: Τζένιφερ Άνιστον, Σκάρλετ Γιόχανσον, Τζένιφερ Κόνελι, Ντρου Μπάριμορ, Μπεν Άφλεκ. Χώρα: ΗΠΑ. Διάρκεια: 130 λεπττά.

My Bloody Valentine 3D

Την ημέρα του Αγίου Βαλεντίνου πέντε ανθρακωρύχοι αφήνουν έναν ετοιμοθάνατο συνάδελφό τους στον πάτο ενός μεταλλείου. Την ίδια νύχτα και οι πέντε πέφτουν θύματα δολοφονίας και οι καρδιές τους στέλνονται τυλιγμένες σαν δώρα στην αστυνομία. Ακριβώς δέκα χρόνια αργότερα, όταν διαπράττονται φόνοι με τον ίδιο ακριβώς τρόπο, αποκαλύπτεται ότι ο δολοφόνος είναι το πιο απίθανο πρόσωπο. Ριμέικ μιας ταινίας τρόμου του 1981, αυτή τη φορά με τη βοήθεια της τεχνολογίας 3D για τρισδιάστατες σφαγές, αίματα και ανθρώπινα μέλη έρχονται με φόρα προς τα μούτρα σας.

  • Σκηνοθεσία: Πάτρικ Λισιέ. 
  • Πρωταγωνιστούν: Τζένσεν Ακλς, Τζέιμι Κινγκ, Κερ Σμιθ, Μπέτσι Ρου. Χώρα: ΗΠΑ. Διάρκεια: 101 λεπττά.

Revoluciόn

Τον Απρίλιο του 2005 ο Ούγκο Τσάβες διένειμε δωρεάν στον βενεζολάνικο λαό και σε κάποια νησιά της Καραϊβικής ένα εκατομμύριο αντίτυπα του «Δον Κιχώτη» του Θερβάντες. Ήθελε με αυτή του την πράξη να τροφοδοτήσει ακόμα περισσότερο το πνεύμα εκείνων που θέλουν να παλέψουν την αδικία και να χτίσουν έναν καινούργιο κόσμο. Ο σκηνοθέτης Σαρλ Ζερβέ μόλις το έμαθε πήγε στη Βενεζουέλα για να καταγράψει το γεγονός. Εκεί ήρθε για πρώτη φορά σε επαφή με την μπολιβαρική επαναστατική διαδικασία και κατάφερε να φτιάξει αυτό το ντοκιμαντέρ που αποτυπώνει το τι συμβαίνει στη Βενεζουέλα σήμερα.

  • Σκηνοθεσία: Σαρλ Ζερβέ. Χώρα: Καναδάς. Διάρκεια: 85 λεπττά.

Αγέννητος

Μια νεαρή κοπέλα την οποία κατατρέχει το πνεύμα ενός αγοριού, που θέλει να περάσει από τον κόσμο των νεκρών στον δικό μας και για να τα καταφέρει σκοπεύει να βγάλει από τη μέση όλους όσους θα του σταθούν εμπόδιο, σε αυτό το μάλλον σαχλό θρίλερ μπλέκει σε έναν συχνά χαβαλετζίδικο αχταρμά μια σειρά από αναφορές. Από ιδέες σχετικά με τους δεσμούς των διδύμων, μέχρι εβραϊκές δοξασίες και από τα στρατόπεδα συγκέντρωσης του Χίτλερ ως τη μυθολογία ταινιών όπως ο «Εξορκιστής». Το αποτέλεσμα δεν βγάζει ακριβώς νόημα, ούτε φιλοδοξεί να είναι τίποτα περισσότερο από ένα νεανικό θρίλερ μαζικής κατανάλωσης, που ξεχνιέται μόλις βγεις από την αίθουσα. Τα καταφέρνει πλήρως.

  • Σκηνοθεσία: Ντέιβιντ Σ. Γκόγιερ. 
  • Πρωταγωνιστούν: Οντέτ Γιούτσμαν, Γκάρι Όλντμαν, Καμ Γκίγκαντετ, Μίγκαν Γκουντ. Χώρα: ΗΠΑ Διάρκεια: 86 λεπττά.

Δημοσίευση σχολίου

0 Σχόλια